Wednesday, November 25, 2009 at 10:09 AM |  

Daily Planet merupakan sebuah syarikat akhbar fiksyen yang terdapat dalam kisah Superman. Daily Planet juga merupakan syarikat akhbar di mana alter ego untuk Superman iaitu Clark Kent bertugas sebagai wartawan.

Ibu pejabat Daily Planet terletak di sebuah bandaraya bernama Metropolis. Daily Planet telah pun ditubuhkan seawal tahun 1775 di mana Presiden Amerika Syarikat, George Washington pernah menjadi penulis jemputan untuk akhbar tersebut.

Antara watak-watak selain Clark Kent yang bertugas di Daily Planet ialah Perry White selaku Ketua Pengarang Daily Planet, Lois Lane sebagai wartawan dan Jimmy Olsen selaku wartawan merangkap jurugambar (photojournalist).

Sebelum bertugas di Daily Planet, Clark Kent pernah bertugas di Daily Star. Nama Daily Star diilhamkan oleh pencipta watak Superman iaitu Joe Shuster sempena nama syarikat akhbar Toronto Daily Star, sebuah syarikat akhbar di mana Joe Shuster pernah bertugas. Bagaimanapun Shuster terpaksa menukar kepada Daily Planet untuk mengelakkan konflik dengan nama syarikat akhbar yang sebenar.

Bangunan pejabat Daily Planet digambarkan di dalam komik sebagai sebuah bangunan yang tinggi dengan mercu tanda glob berputar di puncaknya. Di dalam filem dan siri TV The Adventures of Superman yang diterbitkan sekitar tahun 50'an, bangunan Los Angeles City Hall telah digunakan sebagai Daily Planet. Bangunan ini juga turut digunakan untuk beberapa filem dan siri TV yang lain antaranya seperti Alias, Dragnet, Adam-12 dan filem War of the World (terbitan tahun 1953).

Di dalam siri TV Smallville, bangunan Marine Building di Vancouver, Canada digunakan sebagai bangunan Daily Planet. Di dalam Smallville, glob yang berputar di puncak bangunan diwujudkan menggunakan CGI. Bangunan ini juga turut digunakan untuk filem-filem lain seperti Timecop, Fantastic Four dan juga Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer.

Di dalam filem Superman tahun 1978, bangunan pejabat New York Daily News telah digunakan sebagai bangunan Daily Planet. Bangunan ini turut digunakan untuk ketiga-tiga filem Superman selepas itu. Glob yang berada di dalam lobi (seperti yang ditunjukkan dalam keempat-empat filem Superman) adalah glob yang sebenar yang terdapat dalam lobi bangunan tersebut.

Di dalam filem Superman Returns arahan Bryan Singer, bangunan Empire State Building di New York telah dibentuk semula menggunakan CGI untuk menghasilkan bangunan Daily Planet.

Bangunan Los Angeles City Hall

Bangunan Marine Building

Bangunan Daily Planet dalam siri TV Smallville

Bangunan New York Daily News

Bangunan Daily Planet dalam filem Superman Returns
Posted by zulazahari Labels:

0 comments:

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger template by blog forum.